Pessoa-bett

Här kan ni läsa lite om det hämska pessoa bettet ''/

Många tror att pessoabettet är ett hävstångsbett - vilket är felaktigt. Pessoabettet har förvisso skänklar men ett hävstångsbett används med kedja vilket gör att det ger en hävstångseffekt, mycket logiskt. Hos pessoabettet å andra sidan finns det inget som stoppar ryttaren från att dra "för mycket". Den enklaste lösningen på det borde väl vara då att sätta på en kedja, eller hur? Dock är det som så att en kedja på ett pessoabett inte ger rätt verkan utan kedjan hamnar fel i jämförelse med exempelvis ett Pelhambett. Detta skulle då leda till en felplacerad kedja som kommer att klämma och nypa den tunna huden hästen har där.
det här kan nu testa innan ni sätter på hästarna pessoa

När du tar i tygeln sker detta: mundelen dras upp mot mungipan/tänderna, samtidigt som sidodelarnas rotation gör att nackstycket dras nedåt. Alltså:

Det trycker i nacken genom att sidostyckena kommer att spännas och för att undkomma det kommer hästen att vilja sänka huvudet (i hästens nacke finns det otroligt mycket nerver). Om man jämför just den delen av bettets påverkan med ett vanligt tvådelat där sidostyckena istället slakar när du tar i bettet är skillnaden stor. Pessoabettet trycks även upp mot gomtaket och uppåt mot hästens tänder (då den vanligaste konstruktionen är tvådelad), vilket gör att hästen vill höja huvudet. Pessoabettet ger alltså dubbla signaler.                      
                                  
Eftersom att det dessutom inte finns någon kedja dras bettet upp i hästens mungipa, utan någon begränsning. När detta sker kan hästen få sår- och tryckskador på gomtak, tänder och även mungipor. Nypskador är också väldigt vanliga då mundelen förflyttas långt på bettringen. Bettet är inte bra för tänderna på hästar därför att det rör sig så mycket i munnen och kan vid ett kraftigt/hastigt drag till och med slå sönder tänderna.

En annan väldigt viktig anledning till att inte vilja använda pessoabettet är den uteblivna eftergiften. Vid all sorts ridning vill man kunna ge hästen en belöning när den gör rätt i form av en eftergift, även i munnen. Med ett pessoabett går inte det eftersom att bettet är överrörligt. Utan en eftergift går hästen heller inte i en ärlig form.

Kommentarer
Postat av: mikaela

jag använder ett pessoabett med novamitt, dvs det hästen har i munnen är tillverkat av ett mjukt material som liknar silikon. jag använder även en sporrem som jag sätter somen slags "kedja" och för mig och min häst funkar det här alldeles utmärkt. jag har haft henne i över 7 år och då hon är väldigt känslig i munnen så har det tagit lång tid att hitta ett bett som passar henne. det här bettet har gjort under för både mig och hästen och hon har aldrig varit mjukare i munnen än vad hon är nu. visserligen håller jag med om att pessoabettet är överrörligt, men gör man som mig och sätter en sporrem så får man en helt ny funktion. jag kan även hänvisa till detta inlägg där jag fick idéen om att göra så: http://tavlingsryttaren.blogg.se/2009/april/pessoabett.html

2009-11-05 @ 19:02:38
URL: http://mikeliii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0